Brisa is het beraad van Caribische Nederlanders die in Groningen wonen. Beraad wil in de praktijk zeggen: platform, belangenvereniging, adviseur, luisterend oor, informele ambassedeurspot en gelegenheid om te netwerken voor de Antilliaanse en Arubaanse gemeenschap in het Noorden van Nederland. Brisa werkt aan het welzijn van Caribische Nederlanders in het Groningse en stimuleert hen om een actieve rol te spelen in de Groningse samenleving, om op alle mogelijke manieren te participeren.

Stichting Brisa is opgericht in 2010. Brisa is Papiamentu en betekent ‘bries’ of ‘frisse wind’. Het woord ‘brisa’ staat voor wind. Daarnaast staat het ook voor iets nieuws en verfrissends. Kenmerkend voor het klimaat op alle eilanden van de Antillen en op Aruba is de ‘noordoostpassaat’, een wind die verfrissend werkt bij tropische temperaturen. Stichting Brisa wil, door een bijdrage te leveren aan de dialoog tussen de Antilliaans / Arubaanse gemeenschap enerzijds en de Nederlandse samenleving anderzijds, door wederzijds begrip te kweken, door mee te denken over beleid en door te adviseren, bereiken dat er een positieve beeldvorming ontstaat van de Antilliaans-Arubaanse gemeenschap in Groningen. Zo laat Brisa een verfrissende, tropische wind waaien door Groningen!